C&C 라이벌 개발자와의 만남에 제출할 질문 및 제안을 작성 제출했습니다.

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제게는 C&C 라이벌은 애증의 대상입니다. 싫어하자니 모바일용 RTS로서 재미있어 보이고, 좋아하자니 설정 관련 문제가 너무 큽니다.

그런데 마침 개발자가 온다고 하니, 할 수 있는 건 최대한 해 보고, C&C 라이벌을 좋아할지 싫어할지를 결정하자고 마음을 먹었습니다.

그래서 아래와 같은 질문/제안을 작성 제출했습니다.
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유닛 이름이 사이보그면 이후에 다른 사이보그 유닛이 나오면 어떻게 합니까? 현재의 다족 사이보그는 리퍼 시리즈로 명명하는 게 어떤가요?


해외 커뮤니티를 보면, 핵 미사일 발사 준비가 거의 다 됐을 때 제어권을 잃으면 유리했던 쪽이 얻어맞는 것에 대해 불만 의견들이 있습니다.

엔지니어를 도입하고 엔지니어로 점령하면 일정 시간 동안 엔지니어 주인이 핵 사일로를 제어하게 하는 건 어떤가요? TW때처럼 점령에 시간이 걸리게 하면 됩니다.

이외에도, 본진 수리 기능을 넣거나 나중에 테크 빌딩을 맵에 추가할 수도 있습니다.


맵 중에, 외곽에 TW의 처리불가 타이베리움 기둥이 있는 맵이 있는데 형제단은 지하 유닛을 사용하고 있습니다. 이 기둥이 있는 시점이면 땅에 이미 타이베리움이 만연한 상태이므로 지하 유닛은 사용 불가능합니다. 타이베리움 기둥은 없애는 게 낫지 않을까요?


C&C 라이벌은 모바일 RTS로써의 새로운 시도라는 점에서 평가받을만 하지만, 기존 타이베리움 유니버스와 불일치되는 부분이 많아 기존 팬으로써 플레이하기가 쉽지 않습니다. 이런 상황에도 불구하고 “나 라이벌 한다” 라고 커뮤니티에서 공개적으로 말하고 더 나아가서 다른 이들에게도 라이벌을 권하게 하는 방법이 있는데, 바로 세계 정복 투어 모드를 추가하는 것입니다. 타이베리움 유니버스의 팬들은 대개 GDI 아니면 형제단 둘 중 하나를 지지하고, 둘 다 지지하는 경우는 흔치 않습니다. 케인의 분노의 싱글 플레이어 모드가 아니라, 파이어스톰이나 RA2의 멀티플레이 모드인 세계 정복 투어를 C&C 라이벌에서 시즌식 이벤트로 연다면 이벤트 기간마다 열성 지지자들이 커뮤니티에서 일반 플레이어들을 모으는 걸 볼 수 있을 것입니다.


기존 유니버스와 불일치되는 점을 말했는데, 문제가 심각합니다. TW 개발 당시, 초기 존 트루퍼가 개방된 아머를 갖고 있는 것 때문에 비판받았던 걸 기억하십니까? 그 정도 수준의 문제점이 라이벌 전체에 산재해 있습니다.

C&C 라이벌은 로어 일관성 면에서 너무 문제가 많아서 좋아하고 싶어도 좋아할 수가 없는 상태입니다.


모바일게임화되면서 PC게임의 요소를 상당 부분 희생하게 되는데 이러면서 팬의 지지를 얻으려면 로어에 더 신경써야 합니다. C&C 팬들은 시리즈와 함께 나이를 먹었습니다. 게임 시간은 줄어들었고 삶의 실망에 익숙해졌습니다. 2년 뒤의 리마스터 소식이, 라이벌로 인해 화난 팬들을 2년간 다독이면서 매출을 안정화하려는 계획이라고 해도 놀랍지 않을 것입니다.


우리가 틀렸다는 걸 보여주십시오. 라이벌은 고칠 점이 많으므로, 이번에 EA가 팬의 말을 듣는다는 걸 보여준다면 기꺼이 한 번 더 기회를 줄 이들도 있을 겁니다..


가장 좋은 건 지금의 혼란스러운 시대 설정을 다 갈아엎고 시대 설정을 명확히 하는 겁니다. 지금까지 공개된 라이벌즈 유닛들을 보면 TD, TS, TW가 섞인 what-if all star 상태입니다. 특히, 세스 같은 경우에는 본인은 TD 시대에 사망했는데 사용하는 커맨더 스킬은 중장갑 화염방사병이라는 TW의 요소를 지하 수송이라는 TS의 요소로 등장시키는데 이건 완전히 잘못됐습니다.


권장하는 것은, 게임 발매 시점에 공개되는 사령관들은 특정 게임에서 등장했던 인물들로 한정하는 것입니다.(TW 추천) 발매 이후의 업데이트에서 시즌별로 "TD 시즌 1" 같은 식으로 다른 시대의 사령관을 추가하면서 차츰 올스타 방식으로 변경하면 불만을 줄일 수 있습니다. 물론 이 경우에도, 사령관 스킬이 사령관 본인의 활동 시점과 모순되는 경우는 없어야 합니다. 시대가 안 맞는 유닛을 섞어 쓰는 건 게임상 허용이라고 용납할 수 있어도, 사령관 본인의 존재 자체가 모순인 경우는 곤란합니다.


만약 전체를 뒤집을 수 없다고 해도 아래 문제점들은 검토해야 합니다.


TD 중간에 사망한 세스가 "TW식의 중장갑 화염방사 보병" 을 "TS식의 지하 수송으로 소집" 한다? 불가능합니다. 커맨더를 슬라빅이나 마르시온으로 바꾸면 해결됩니다. 맵상에 타이베리움 기둥 같은 모순되는 오브젝트가 없다면.


제이드는 총체적 모순입니다. 타이베리움의 녹색을 옥색에 비유하는 감각은 좋습니다. 하지만 몸에 타이베리움이 자라난 뮤턴트가, Nod 사령관으로써, 촉매 미사일을 다룬다? 받아들일 수 없습니다. 제이드의 캐릭터성을 살리면서 설정 불일치를 없애는 방법이 있습니다. 제이드의 초상화를, 타이베리움의 녹색과 파란색을 빼닮은 수상한 네일아트를 하고, 액화 타이베리움을 시험관에 담아 들고 있는 상태로 한쪽 눈에 녹색 빛이 반사되는 모습으로 그립니다. 캐릭터 설정은 "오빠의 팔을 절단할 수 밖에 없었던 실험실 사고 때 바로 그 장소에 있었던 제이드는, 타이베리움의 그 파괴적인 특징에 매료되었으나 GDI의 연구 윤리가 그녀를 번번이 가로막았습니다. 결국 Nod로 전향한 제이드는 케인의 명에 따라 촉매 미사일을 개발했습니다." 로 바꾸면 됩니다. 이렇게 하면, 뮤턴트가 됐을 수도 있고 안 됐을 수도 있는 교묘한 캐릭터가 될 뿐만 아니라, 기존의 빈 자리인 "촉매 미사일 개발자"라는 자리를 채워넣어 로어를 더 풍부하게 할 수 있습니다. 나중에 타이베리움 광맥 폭파를 사령관 스킬로 넣을 거라면 지로 박사를 쓰면 됩니다.


케인을 일개 사령관으로 쓰는 건 신성모독 행위입니다. 플레이어가 “선택” 해서 사용할 수 있는 사령관 따위에 어울리지 않습니다. 오벨리스크를 쓰고 싶다면 다른 사령관을 내세우는 게 옳습니다. 카발이나 리전도 가능합니다.


GDI 사령관들의 경우에도, 이미 기존 작품들에 멋진 캐릭터들이 많이 있습니다. TD에서 암살당하긴 하지만, 중국인 과학자 캐릭터도 존재했습니다. 이온 무기 개발자 Wong Hu Chan을 기억하십니까? 엔지니어 커맨더 스트롱암? 핫와이어를 주십시오. 군인의 아들 잭슨? 기존 캐릭터의 아들로 만들었다면 반응이 달랐을 겁니다. 셰퍼드 장군의 아들인 로건 셰퍼드였다면 환영받았을 겁니다. 하지만 잭슨의 커맨더 스킬을 봤을 때는, 아들 이야기는 버리고 그냥 해벅 닉 파커를 대신 내보내는게 훨씬 어울릴 것 같습니다.


글로벌 서비스 준비할 때 지사에 보내는 자료에 고유 명사 뒤에 발음기호를 붙여서 보내 주십시오.지로 박사가 지도르 박사라고, 마르시온이 마르키온이라고 되어 있습니다.

이외에도 기존 번역된 내용과 불일치하는 내용이 발견됩니다. 기존 작품의 내용을 숙지하고 번역해야 합니다. 특히 TW의 경우 초기 번역이 너무 엉망이었던 관계로 차후에 수정되었던 바가 있고, KW 정식 발매 시점에 고쳐진 내용도 많습니다. 최종 번역 상태를 라이벌즈에 반영해야 합니다.

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아래는 그렉 블랙에게 전달할 번역본입니다.
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I saw one unit is named as Cyborg. How are you going to handle other cyborg units that might come out afterwards? Why don`t you rename the current multi-legged cyborg as “Reaper” or as its series?


On communities, there are some complains on how the nuke works, when you controlled the nuke all the time and losing control at last moments it means being hit by the nuke, too easily.

Introducing engineer might change this: capture the nuke with engineer to control it for certain amount of time. The capture delay we had at Tiberium Wars can make this work.

Also, engineers can be used for base repair, or you may add tech buildings for capture on map, later.


I saw a screenshot of battlefield map, which has the indestructible tiberium columns on its outline. The Brotherhood is utilizing subterranean units meantime. This column indicates serious tiberium infestation in soil and so subterranean units can`t be used, according to tiberium wars lore. Why don`t you remove these tib columns?


C&C Rivals deserves some credit as a new attempt of mobile RTS, but it has so many inconsistencies from existing Tiberium universe and this prevents the fans from playing Rivals. But, there is a way to make them to openly tell people that “I play Rivals” and furthermore, make them encourage others to play Rivals. How? add the World Domination Tour on C&C Rivals. Fans of tiberium universe usually support only one faction: GDI or Brotherhood. Double agents are few. I am not talking about the single player mode on Kane's Wrath. Add the multiplayer mode World Domination Tour on Rivals as seasonal event, then you will see ardent supporters of the factions rallying players on fan communities.


I just covered inconsistency from existing universe: situation is dire. Do you remember how Zone Trooper was criticized because of open armor, when Tiberium Wars was developed? Issues of that scale is scattered among Rivals.

C&C Rivals has too much problem on aspect of lore-consistency so I just can't love it when I want to.


Making a mobile game, you have to compromise a lot of PC game elements. In this situation, you have to stick to lore in order to gain fan support. Fanbase of C&C aged along with the series. Gaming hours have reduced, got used to disappointments of life. Heard the recent news of C&C remaster, but we won't be surprised even if this remaster news is just another plan to sedate angry fans and stabilize sales of C&C Rivals.


Prove us wrong. C&C Rivals has much to be improved, so if you can show EA is listening to the fanbase this time, then they might allow EA another chance.


The best option is, to level all the chaotic time settings and make clear timeline.

Looking already announced units so far, they are in what-if all-star case, having units from Tiberian Dawn, Tiberian Sun, Tiberium Wars all mixed. Especially, in case of Seth, he has died on TD era and he is using heavy-armored flame troopers, which is from TW, via means of subterranean transport, which is from TS. This is totally wrong.


I suggest you to, when the game is launching, limit the commanders to be already shown from one specific game (I suggest TW). On post-launch updates, you can still introduce commanders of other era by season, such as “Tiberian Dawn season 1” moving toward all-star while minimizing complaints. Even with this, there should be no commanders whose skill is contradicting with their active period. Units mixed over timeline, they can be tolerated as gaming element, but one commander should not be in discrepancy by oneself.


If you can't change whole game, you still need to check below issues.


Seth was killed in middle of Tiberian Dawn. Now He is mustering “TW-ish heavy armored flame infantry” with “TS-ish subterranean transport”? This is impossible. This can be solved if the commander is changed to be either Slavik or Marcion, if there is no contradicting object on the map, such as tiberium column.


Jade is a total irony. Actually I like the sense of green jade, which is a reflection of tiberium green. But, a mutant, which has tiberium grown over her body, is working as a Nod commander, and handles catalyst missile? I can't stand this.

There is a way you can retain the characteristics of Jade while eliminating the discrepancies. Change the portrait of Jade to make that she has suspicious nail arts which resembles tiberium green and blue, also holds a test tube which has liquid tiberium in it, and have green reflected flash in one of her eyes. Her description may go as: “She was on the exact place of lab accident in which her brother had to sever his arm. Jade was fascinated by this destructive nature of tiberium, but so many times she was stopped by GDI research ethics. At last she switched her loyalty to the brotherhood and developed catalyst missile, ordered by Kane”. By doing so, she becomes not only a subtle character who might be a mutant or not, also currently vacant role, “developer of catalyst missile” is filled in and lore gets enriched. If you are going to add tiberium vein detonation, you can take Dr. Giraud for that role.


Casting Kane as a mere commander is an act of blasphemy. His highness is not suited for one commander who players pick and choose to play with. If you are looking for someone who will wield obelisk, pick another commander. You can use CABAL or LEGION for that.


In case of GDI commanders, there are many great characters in existing titles. Even a Chinese scientist has been there: he does get killed in TD, but do you remember Wong Hu Chan, a developer of ion weapon? Engineer commander Strongarm? Give me my Hotwire. Jackson, a son of military personnel? Reactions could be different if he is a son of another established character. If he was Logan Sheppard, the son of Mark Sheppard, then he would be welcomed. Judging by Jackson's commander skill, however, just discarding that son story and changing him with “Havoc” Nick Parker would be fitting much better.


When EA is preparing a game for the global service, add pronunciation marks on the proper nouns. I saw Dr. “Giraud” translated as “gi-dor”, “Marcion” translated as “mar-ki-on”.


There are more inconsistencies throughout translated contents. They need to study enough of established titles. Especially on case of Tiberium Wars, initial Korean translation was too bad and it was fixed after its release, and there are much more corrections made on launching of Kane's Wrath. On C&C Rivals, you should apply the final translation results.

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저는 스스로에게 묻습니다. "나는 설득될 준비가 되어 있는가?"

이제 묻겠습니다. "당신은 제게 설득될 준비가 되어 있습니까?"

크래커님의 댓글

크래커 쪽지보내기 아이디로 검색 전체게시물 작성일

advance wars라는 콘솔게임 해보셨나요?
라이벌도 그겜과 비슷하더군요
차이점이라면 보병만 미사일 사일로 점령할 수 있고
미사일 데미지도 적어요
제가 개발자라면 미사일사일로 없애버릴텐데;;
라이벌은 특별한 스토리가 없고 타이베리움시리즈 올스타전인듯

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